Od zdjęcia do modelu 3D – jak przebiega proces fotogrametryczny?

Fotogrametria to technika, która zrewolucjonizowała sposób tworzenia trójwymiarowych modeli obiektów i terenów. Dzięki możliwościom współczesnej technologii, przy pomocy zdjęć wykonanych z różnych perspektyw można uzyskać szczegółowe, precyzyjne odwzorowanie przestrzenne obiektów w 3D. Proces ten znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak geodezja, budownictwo, archeologia, rolnictwo, a także ochrona dziedzictwa kulturowego. Ale jak właściwie przebiega proces fotogrametryczny – od zdjęcia aż po gotowy model 3D?

Planowanie i przygotowanie projektu

Każdy proces fotogrametryczny zaczyna się od solidnego planu. Aby stworzyć dokładny model 3D, niezbędne jest ustalenie, jakie zdjęcia będą potrzebne i z jakich perspektyw powinny zostać wykonane. Kluczowe jest tutaj uwzględnienie warunków środowiskowych, takich jak pogoda, pora dnia, czy kąt padania światła – wszystko to może wpływać na jakość zdjęć i szczegóły, jakie uda się uchwycić.

W tej fazie wybiera się również odpowiedni sprzęt, który będzie używany podczas sesji zdjęciowej. Fotogrametria często wymaga użycia dronów wyposażonych w wysokiej jakości kamery, które pozwalają na precyzyjne rejestrowanie nawet najdrobniejszych szczegółów z dużych wysokości i trudnych do uchwycenia perspektyw.

Wykonywanie zdjęć – pozyskiwanie danych

Gdy plan jest gotowy, następuje kluczowy etap – pozyskiwanie danych, czyli wykonywanie zdjęć. W fotogrametrii ważne jest, aby zdjęcia były wykonywane z różnych kątów i perspektyw, co pozwoli na uzyskanie maksymalnej ilości informacji przestrzennych o obiekcie. Obrazy muszą się częściowo nakładać, aby specjalistyczne oprogramowanie mogło później zidentyfikować punkty wspólne i na ich podstawie stworzyć trójwymiarową mapę obiektu.

Fotografowanie odbywa się zwykle w trybie automatycznym, szczególnie gdy wykorzystywane są drony, które można zaprogramować do wykonywania serii zdjęć z określonych punktów i na określonych wysokościach. Liczba wykonanych zdjęć zależy od wielkości i skomplikowania obiektu – większe, bardziej złożone obiekty mogą wymagać nawet setek, a czasem tysięcy zdjęć, aby uchwycić każdy szczegół.

Przetwarzanie zdjęć – tworzenie chmury punktów

Po wykonaniu zdjęć, nadszedł czas na ich przetworzenie. Etap ten odbywa się przy użyciu specjalistycznego oprogramowania fotogrametrycznego, które analizuje zdjęcia i identyfikuje wspólne punkty na poszczególnych obrazach. Na podstawie tych punktów, oprogramowanie tworzy „chmurę punktów” – przestrzenny zbiór punktów, które reprezentują różne fragmenty fotografowanego obiektu lub terenu.

Chmura punktów to surowy, ale bardzo istotny etap modelu 3D, który umożliwia odwzorowanie kształtów i konturów obiektu. Im większa liczba zdjęć i punktów wspólnych, tym bardziej precyzyjny będzie końcowy model. Chmury punktów są często poddawane dalszej obróbce, aby wyeliminować błędy lub artefakty, które mogłyby zakłócać jakość ostatecznego modelu.

Tworzenie siatki (meshu) – przejście od punktów do struktury

Po utworzeniu chmury punktów oprogramowanie przekształca je w tzw. siatkę (mesh). Mesh to struktura powierzchniowa, która łączy punkty chmury w trójkąty, tworząc w ten sposób ciągłą powierzchnię obiektu. Siatka umożliwia wygładzenie modelu i dodanie do niego bardziej złożonych detali, takich jak zakrzywienia i tekstury.

Proces ten jest niezbędny do uzyskania spójnej, realistycznej struktury modelu 3D, która wygląda naturalnie i odpowiada rzeczywistym kształtom obiektu. Na tym etapie oprogramowanie dodaje także detale, które byłyby niemożliwe do zobaczenia tylko na podstawie chmury punktów.

Nakładanie tekstur – ożywienie modelu

Gdy siatka jest gotowa, czas na jeden z najbardziej efektownych etapów – nakładanie tekstur. Tekstury to warstwy wizualne, które nakłada się na powierzchnię modelu, aby nadać mu realistyczny wygląd. W fotogrametrii tekstury pochodzą bezpośrednio ze zdjęć, dzięki czemu model 3D odzwierciedla rzeczywiste kolory i faktury obiektu.

Nakładanie tekstur pozwala osiągnąć niesamowicie szczegółowy i realistyczny efekt, co jest szczególnie istotne w takich branżach jak architektura czy archeologia, gdzie odwzorowanie materiałów i detali jest kluczowe. W przypadku dużych modeli proces ten może być czasochłonny, jednak efekt końcowy jest w pełni tego warty.

Eksport i zastosowanie modelu 3D

Po zakończeniu procesu tworzenia modelu, model 3D jest gotowy do eksportu i dalszego wykorzystania. Eksport odbywa się zazwyczaj w formatach, które są zgodne z programami do modelowania 3D lub aplikacjami GIS. Modele fotogrametryczne mogą być używane w celach wizualizacyjnych, pomiarowych, projektowych, a także do symulacji i analiz.

Gotowy model może być zaimplementowany w systemach planowania przestrzennego, symulacjach środowiskowych lub jako podstawa do dalszej obróbki w wizualizacjach architektonicznych i projektowych.

Podsumowanie

Fotogrametria jest dziś jednym z najnowocześniejszych i najdokładniejszych sposobów na tworzenie modeli 3D, który zyskał na popularności w wielu branżach. Dzięki postępowi technologicznemu i dostępności dronów oraz zaawansowanego oprogramowania, fotogrametria staje się coraz bardziej przystępna i efektywna, oferując niezwykłą precyzję i wszechstronność.

Proces, choć skomplikowany, przynosi efekty, które mogą wpłynąć na wiele dziedzin – od budownictwa i geodezji, po archeologię i ochronę środowiska. Dzięki fotogrametrii możemy nie tylko mierzyć i analizować, ale także lepiej rozumieć i odwzorowywać świat, w którym żyjemy, co czyni ją technologią z ogromnym potencjałem na przyszłość.

Skontaktuj się z nami

Biuro

Media społecznościowe